”Kleindagarna hjälpte mig hitta yrkesidentiteten”

Nu är det hög tid att söka till sommarens två Kleintillfällen, 10-12 juni och 19-21 augusti. Ansökan görs här.

STOCKHOLM 20160108 Kleindagarna på Institut Mittag-Leffler. Foto: Claudio Bresciani / TT / Kod 10090

STOCKHOLM 20160108
Kleindagarna på Institut Mittag-Leffler.
Foto: Claudio Bresciani / TT / Kod 10090

Mimmi Öckerman, Matematiklärare på Soltorpsgymnasiet i Borlänge, deltog i Kleindagarna i januari och rekommenderar detta varmt för alla andra gymnasielärare i matematik.

Vad tyckte du om Kleindagarna?
– Väldigt bra! Jag gillade att det inte var något flum utan rakt på sak och fokus på fortbildning. Det var härligt att bli påmind om hur fantastiskt roligt det är med matematik. Man var omgiven av intressanta människor som delade ett gemensamt intresse. Dessutom är det en gynnsam och härlig miljö med givande omgivningar.

Hur har Kleindagarna utvecklat dig som lärare?
– Kleindagarna hjälpte mig att hitta yrkersidentiteten. Jag fick ökat självförtroende och många idéer till utveckling, både kring det egna lärandet och till vad man kan göra på sina lektioner. Att man kanske inte behöver vara rädd för att introducera mer avancerad matematik, om än bara för att eleverna ska få en känsla för hur den ser ut.

Vad har kunskapen för matematik för betydelse för svenska samhället i stort?
– För den enskilde medborgaren är det viktigt att ha åtminstone en grundkunskap inom matematik. Att kunna räkna ut procent exempelvis, att kunna räkna ut hur lönen utvecklas, hyran höjs och så, det är svårare att lura en person som kan mer. Dessutom kan kunskap inom matematik göra det lättare att förstå och sätta sig i ni andra akademiska ämnen eller studier på högre nivå. Matematik fungerar som en allmän stimulering av intellektet.

Skulle du rekommendera andra att söka?
– Absolut!