Hej Teresa Opasic, deltagare av Kleindagarna 2017

Teresa Opasic, S:t Eskils gymnasium, Eskilstuna.

Varför är Kleindagarna viktiga enligt dig?

Kleindagarna överbryggar och inspirerar, vi gymnasielärare får träffa folk från högskolan, känna oss som elever och diskutera, det är en ögonöppnare för de som kanske har fastnat i rutiner i undervisningen. Det är bra att själv hamna i elevsituationen om man inte gör det tillräckligt ofta. Jag är redan full med idéer efter första passet. Man lyfts i sin yrkesroll.

Hur kan Kleindagarna utveckla dig i din roll som matematiklärare?

Jag får historiska perspektiv, nya pedagogiska perspektiv genom erfarenhetsutbyte med alla deltagare och idéer till nya lektioner som jag ska försöka förvalta och utveckla vidare.

Vad kan matematiklärare i högskolan och gymnasiet lära av varandra?

Jag tror att högskolan får med sig av pedagogiska idéer och intryck, medan vi som undervisar på lägre nivå kan lyfta oss mer ämnesmässigt, men också givetvis pedagogiskt eftersom vi bland annat får sätta oss i elevrollen utan att helt kunna ämnet.

I ett större perspektiv, hur skulle du beskriva matematikens betydelse i samhället? 

Det är mycket som bygger på matematik i samhället. Det måste finnas någon sorts bevarandekunskap, man ska inte kunna trycka på en knapp och inte veta om resultatet stämmer, det måste finnas ett tänk bakom som är uppbyggt av matematik. Det är enkelt att använda en miniräknare och få fram rätt svar, men hur vet du att du gjort rätt? Mycket kunskap bygger på matematik; arkitektur, programmering, byggmaskiner, kemi, teknik tycker jag bygger på matematik. Dessutom är matematik roligt, att få använda hjärnan till att räkna ut saker det är ju jättekul!

Vad har du för förväntningar inför resten av helgen?

Åh, det bara bubblar i mig jag vill veta allt och mycket. Det började bra med en både inspirerande och intressant föreläsning, min nyfikenhet väcktes, jag hoppas och tror det blir lika bra om inte bättre under resten av helgen.