“Precis som eleverna pratade vi inte alltid om uppgiften, men det är det som är guldet – att få dialogen med andra mattelärare”
Erik Nelsson har bara jobbat som lärare i tre år, men såg Kleindagarna som en stor möjlighet att lära sig av andra matematiklärare. Samtalen med lärarkollegorna, och chansen att fokusera på ett större perspektiv än bara nästa punkt i veckoplaneringen, var det viktigaste han fick med sig hem från Institut Mittag-Leffler.
Tanken var egentligen att Erik Nelsson skulle rädda världen med förnybar energi. Istället fick han en 30-årskris, hoppade av yrket som civilingenjör och gick Teach For Swedens ledarskapsprogram där man studerar in sin lärarbehörighet samtidigt som man jobbar 80% på en högstadieskola. Sedan våren 2022 jobbar Erik som gymnasielärare på Malmö latinskola.
– Att vara lärare kan vara väldigt trivsamt. Vissa dagar har man mycket att göra, exempelvis 70 prov som ska rättas, men andra dagar blir väldigt avslappnade när det börjar bli sommarlovskänsla, säger Erik.
Det var via en annan lärare på skolan som han först hörde talas om Kleindagarna. Han anmälde sig, och när skolan började för kollegorna och eleverna efter jullovet befann sig Erik istället på Kleindagarna vid Institut Mittag-Leffler – världens äldsta matematiska institut.
– Det var häftigt att få börja terminen med att umgås med inspirerande matematiker. Jag var inte den deltagare som är duktigast på matte och jag var den nyaste läraren – jag tog lite rollen som den unga och dumma. Men det innebär att jag är i en formbar period och att jag fortfarande försöker uppfinna mig själv, säger Erik.
Överträffade förväntningarna
I sitt tidigare yrke som ingenjör åkte Erik iväg på många utbildningar, men som lärare har han märkt att det oftast inte riktigt finns samma resurser. Därmed hade han inte heller jättehöga förväntningar på Kleindagarna.
– Min rädsla var att schemat skulle vara för tight och att man inte skulle hinna bearbeta all information. Istället var det ett stort fokus på att sitta i grupper och diskutera, säger Erik och berättar vidare:
– Precis som eleverna pratade vi inte alltid om uppgiften, men det är det som är guldet – att få dialogen med andra mattelärare. Det var samtalen jag kände var kärnan av hela Kleindagarna och det jag tog med mig mest.
Just att få träffa andra matematiklärare menar Erik är viktigt för att inte själv fastna i sina egna hjulspår. Samtidigt menar han att fler olika typer av mattelärare borde söka sig till forum som Kleindagarna – inte bara de som redan har ett stort intresse av matematik.
– Det är nog inte de som är i störst behov av Kleindagarna som söker sig dit. Jag tror det hade varit bra om fler lärare som kanske känner sig lite nöjda med sin undervisning tog möjligheten, säger Erik.
Inspiration och nya perspektiv
Efter att ha arbetat som lärare i tre år har Erik själv insett att det är viktigt att ha en långsiktig strategi snarare än att hitta på lektioner i stunden. På Kleindagarna fick han möjligheten att tänka utanför veckoplaneringen och ta några dagar till att fokusera på en annan del av lärargärningen.
– Hur vill jag göra saker? Varför vill jag vara lärare? Det handlar om att få komma iväg och tänka på saker man kan utveckla och de mer kreativa sidorna av yrket.
För de som är intresserade av att anmäla sig till nästa omgång skickar Erik med tipset att åka på Kleindagarna tillsammans med en kollega. Då kan man tillsammans vidareutveckla nya idéer och få större ringar på vattnet väl tillbaka i skolan.
Att vara matematiklärare kan vara svårt ibland, menar Erik – särskilt när man har elever som inte alltid är lika intresserade av ämnet och som ser en spännande genomgång som ett tillfälle att vila. Då kan det vara givande att starta terminen med en boost av inspiration.
– Kleindagarna är en stor kunskapsbank där man får träffa andra människor man kan fråga om vad som helst. Man kan sitta med en person som tar upp en tanke som man själv aldrig har tänkt och som är helt genialisk. Dessutom kan eleverna nog tycka att man är lite coolare för att man varit iväg på Kleindagarna, avslutar Erik.