Pär Olof Wendelstam om Kleindagarna – en boost i matematikens vackra högborg

På världsledande Institut Mittag-Leffler utanför Stockholm samlas gymnasielärare i matematik tillsammans med professorer och matematiklärare på högskola. Tre gånger per år välkomnas de till Kleindagarna, tillfällen för inspiration och utveckling av morgondagens matematiklektioner för gymnasieelever. 


Kleindagarna finns till för att gymnasielärare från hela landet tillsammans ska få möjlighet att utveckla matematikundervisningen. Detta som ett sätt att överbrygga glappet mellan matematikämnet i gymnasiet och högskolan. Genom föreläsningar och samtal får lärarna en unik möjlighet att skapa insikter om varandras matematiska och pedagogiska synsätt i ämnet. Tre dagar som tycks vara värdefulla för de lärare som deltar.  

– Jag har en väldigt positiv upplevelse av Kleindagarna. Efter att ha pratat med kollegor om detta tillfälle hade jag höga förväntningar som verkligen infriats. Det har varit en otroligt fin och lärorik upplevelse, berättar Erik Ulfsson, gymnasielärare i matematik.  


Kunskapsutbyte breddar perspektiv

Kunskapsutbytet under Kleindagarna breddar lärarnas perspektiv inom undervisning av matematik, vilket skapar nya tankar att ta med sig tillbaka till klassrummet med eleverna. 

–  Kleindagarna har sått många frön åt våra tankar. Vissa idéer kan jag använda och utveckla direkt i klassrummet och vissa lägger jag till i mitt tankesätt att plocka fram när behov uppstår, berättar Jie Sundström, gymnasielärare i matematik, 

Utöver föreläsningar med doktorander och lektorer från bland annat KTH är samtalen mellan gymnasielärare ett uppskattat inslag under dessa dagar. Gymnasielärare från hela landet får möjlighet att samtala med varandra för att delge sina egna idéer kring undervisningen. Vilket mynnat ut i nya inspirerande och kloka insikter de annars inte fått ta del av. 


“Kleindagarna fungerar som en injektion av nya idéer”

Kleindagarna är ett initiativ för att utveckla matematikämnet för både lärare och elever. Ett nödvändigt tillfälle för det annars ofta ensamma, och intensiva, arbetet i klassrummet.

– Kleindagarna fungerar som en injektion av nya idéer som man kanske inte har tid, ork eller lust att börja titta på i det dagliga arbetet. Här är det ju verkligen bara det vi ska göra, att se hur vi kan utveckla matematikundervisningen tillsammans med varandra, för eleverna.

Dessa dagar handlar inte om att förändra sitt arbetssätt som lärare. Det är istället ett tillfälle att få nya verktyg att använda i utvecklandet av sitt pedagogiska förhållningssätt. Vilket ska skapa en bättre förberedelse för eleverna inför framtida studier vid högskola. 

Nya möjligheter att utveckla matematikämnet

Trots dessa möjligheter finns det många lärare som tvekar på att ansöka till Kleindagarna.
– Det är tveklöst, sök till Kleindagarna. Det finns ingen som ångrar att de deltog. Förra året stoppade pandemin mig från att delta, men i år fick jag vara med och det har varit helt fantastiskt, avslutar Erik Ulfsson.

Sammanfattningsvis tar de flesta lärare med sig många nya idéer och möjligheter att utveckla matematiken utifrån nya kunskaper de samlat på sig under Kleindagarna. Både under unika föreläsningar och samtal med yrkeskollegor från hela landet.

Föregående
Föregående

“Precis som eleverna pratade vi inte alltid om uppgiften, men det är det som är guldet – att få dialogen med andra mattelärare”

Nästa
Nästa

Jie Sundström & Erik Ulfsson om Kleindagarna – ett Mecka för matematiker i Sverige