Jan Nordin: “Den största utmaningen med distansundervisningen har varit att hålla eleverna aktiva”

Jan N.jpg

Jan Nordin, Skvaderns gymnasieskola, om att undervisa på distans och hur han applicerat insikter från Kleindagarna i sitt arbete. 

Jan Nordin har undervisat i matematik sedan 1981. Större delen av karriären har tillbringats på gymnasieskolor men han har även drivit företag som skapat webbaserat stödmaterial till matematikböcker och varit högskolelärare en period. Idag arbetar Jan på Skvaderns gymnasieskola i Sundsvall, en friskola han själv var med och startade 2002. En sak är tydlig – han räds inte för utmaningar och hittar ständigt sätt att förnya sin undervisning, som att delta i Kleindagarna. 

– Det var jättekul att få vara med under Kleindagarna, jag ångrade att jag inte sökt tidigare. Som lärare är det inte alltid du får tid att förkovra dig inom ditt ämne och de flesta fortbildningar är ganska allmänna. Jag uppskattade att Kleindagarnas upplägg var hands-on. Vi mattelärare fick klurigheter som var stimulerande att fundera över.

Att undervisa mitt under en pandemi

Strax efter Jans deltagande i Kleindagarna följde ett nytt kapitel när pandemin flyttade undervisningen till distans. Skvaderns gymnasieskola var snabb att ställa om:

 – Trots att många var tekniskt oförberedda klarade vi omställningen förvånansvärt bra. På en vecka var vi igång med konferenssystem, Teams och andra digitala lösningar. Själv har jag haft en kamera mot tavlan medan andra lärare använt sig av ritplatta på datorn. Överlag har det inte varit så mycket strul rent tekniskt, däremot har distansen skapat andra svårigheter, som att eleverna inte får samma kontakt med oss lärare. 

Vad har varit mest utmanande?

 – Den största utmaningen med distansundervisningen har varit att hålla eleverna aktiva. Det blir inte lika personligt framför en skärm och eleverna har svårare med att ställa frågor och diskutera. Vi har börjat jobba med virtuella grupprum men märker att det blir mycket ensamtid. Våra undersökningar visar att det är den sociala kontakten som eleverna saknar allra mest.

Bland personalen pågår en ständig diskussion kring stödmetoder. I dagsläget är Jan och hans kollegor alltid uppkopplade för att svara på frågor. Dessutom erbjuder de mer stödmaterial än tidigare. Exempelvis genom en digital tjänst där eleverna kan hitta videoklipp för olika kunskapsnivåer.

Jan tycker att det är svårare att variera sina lektionsupplägg utanför klassrummet. Det är lätt hänt att inleda med en genomgång för att därefter hänvisa till läroböcker. För att blanda upp innehållet i kurserna inspireras han av kollegor, olika exempel på nätet – och insikterna från Kleindagarna.

– Jag har brutit ner det konkreta problem som jag fick utveckla under Kleindagarna och använt delar av det när jag haft elever på lämplig nivå. Dessutom snappade jag upp olika infallsvinklar under fortbildningen som jag reflekterar kring i olika sammanhang. Ibland förbluffas jag över att jag undervisat i fyrtio år men fortfarande kan gå från en lektion med nya upptäckter och undra varför jag inte lärt ut på det viset tidigare!

Vilka lärdomar har du tagit med dig in i 2021?

– Att vårt upplägg för distansundervisningen fungerar bra i grunden men att vi kan bli bättre på att få eleverna mer aktiva. Jag tror på fler obligatoriska grupparbeten i virtuella rum för att få eleverna att diskutera matteproblem tillsammans. 

Finns det något som du tror kommer leva kvar även efter pandemin?

– Under pandemin har jag spelat in och laddat upp alla mina genomgångar. Det är något jag tänker försöka hålla kvar i för att hjälpa de elever som missar en lektion på grund av sjukfrånvaro eller önskar repetera i lugn och ro. 

Skulle du rekommendera Kleindagarna till andra matematiklärare?

 – Absolut, jag har tipsat mina kollegor. I framtiden hoppas jag på att få komma tillbaka till Institut Mittag- Leffler!

Föregående
Föregående

Brummer & Partners: “Inspirerade matematiklärare skapar roligare lektioner och lyfter engagemanget för ämnet”

Nästa
Nästa

Johan Bergdahl om hur vi kan skapa ett tidigt intresse bland elever och få dem att nå längre