Brummer & Partners: “Inspirerade matematiklärare skapar roligare lektioner och lyfter engagemanget för ämnet”

Ann-Sofie Odenberg, hållbarhetschef Brummer & Partners

Ann-Sofie Odenberg, hållbarhetschef Brummer & Partners

Brummer & Partners har under flera års tid valt att finansiera Kleindagarna. Här berättar hållbarhetschefen Ann-Sofie Odenberg om bakgrunden till det långsiktiga engagemanget och vikten av att satsa på matematikundervisning för landets gymnasieelever.

Brummer & Partners är beroende av duktiga problemlösare för att nå framgång med sitt uppdrag – att generera god riskjusterad avkastning. Inom organisationen hägrar utöver ett djupt rotat matematikintresse, även en vilja att bidra till ett samhälle som värderar läraryrket högre och som ökar elevers medvetande kring vilka möjligheter goda matematikkunskaper för med sig. Därmed föll det sig naturligt att stötta Kleindagarna. 

–  Vårt engagemang är långsiktigt. Matematikundervisning som upprätthåller en god nivå är viktigt för att elever ska få med sig kunskaper på ett privatekonomiskt plan men också för att stimulera unga som vill fördjupa sig inom ämnet. Skickliga problemlösare är avgörande för Sveriges framtida teknikutveckling och konkurrenskraft, förklarar Ann-Sofie och tillägger:

– Vi hoppas att fler elever ska få upp ögonen för hur mycket i vårt digitaliserade samhälle som baseras på matematik utan att de tänker på det. Här spelar det stor roll vad lärare förmedlar.

Skapar skillnad i klassrummet

Kleindagarna möjliggör för matematiklärare att fördjupa sina kunskaper och förkovra sig inom pedagogik för det egna ämnet. Under fortbildningen får gymnasielärarna både ta del av inspirerande föreläsningar och planera kreativa lektioner som professorer från högskolan hjälper till att utveckla. Ann-Sofie understryker vilken skillnad upplägget senare skapar i klassrummen:

– Inspirerade matematiklärare skapar roligare lektioner och lyfter engagemanget för ämnet. För att stärka matematiken behövs lärare som visar hur spännande ämnet är, som är duktiga på att förklara och kan föra resonemang kring problemlösning. Det kommer ge resultat för elevers motivation och betyg. 

Lärarna som Ann-Sofie talat med under Kleindagarna vittnar om att fortbildningen både fört med sig konkret lektionsmaterial och värdefulla insikter som de kan dra stor nytta av genom arbetslivet.

– Jag brukar hälsa på under Kleindagarna och det roligaste är att få se hur glada lärarna är och hur mycket de uppskattar möjligheten att få delta. Feedbacken har varit helt fantastisk, Kleindagarna gör verkligen skillnad, berättar Ann-Sofie och avslutar:

– Jag vill uppmuntra dig som undervisar i matematik på gymnasienivå att ansöka till Kleindagarna. I en vacker miljö på Institut Mittag-Leffler får du knyta kontakt med andra gymnasielärare och högskolelärare som alla förenas i intresset för ämnet.


Föregående
Föregående

Hanna Lundqvist: “Kleindagarna är några av de bästa dagarna i mitt yrkesliv”

Nästa
Nästa

Jan Nordin: “Den största utmaningen med distansundervisningen har varit att hålla eleverna aktiva”