“Kleindagarna är precis det vi matematiklärare behöver”

Cecilia Christiansen brinner för skolan och menar att standarden för matten i den svenska grundskolan måste bli högre. Under Kleindagarna fick hon möjlighet att samla på sig kunskap och inspiration i mötet med andra lärare och forskare. 

– Det är superviktigt att få möta andra mattelärare för att hålla sin kunskap vid liv. I skolan får man sällan tid till det, säger Cecilia. 

Cecilia Christiansen hade arbetat som lärare i matematik, fysik, kemi och teknik på högstadiet i trettio år när hon för två år sedan valde att säga upp sig. Anledningen var inte att hon hade tröttnat på läraryrket – tvärtom. 

– Jag hade för många pågående projekt utanför skolan. Jag har skrivit flera böcker om matematik och arrangerat inspirationskvällar och föreläsningar om ämnet. Samtidigt tyckte jag att för mycket av tiden som lärare gick till administration. Jag valde att ta en paus för att satsa på att verkligen kunna arbeta med matematiken på ett sätt som kommer till direkt nytta, men jag saknar eleverna och skolan, säger Cecilia och tillägger: 

– Jag brinner för skolan.

Ny kunskap som inspirerar

Kleindagarna var något hon hade hört talas om länge och själv uppmuntrat kollegor att söka till, men själv inte haft möjlighet att ta sig tid för. I januari 2023 blev det äntligen Cecilias tur. Trots att förväntningarna var höga var det precis som hon hade hoppats.

– Det var som en liten mattesemester med hundra procent fokus. Kleindagarna är precis det vi matematiklärare behöver, möjligheten att kunna prata med varandra om hur vi undervisar och inspirerar eleverna. Det är superviktigt att få möta andra mattelärare för att hålla sin kunskap vid liv. I skolan får man sällan tid till det, säger Cecilia. 

Förutom mötet mellan mattelärare är Kleindagarna också ett forum där mattelärare får möta forskare. För Cecilia, som arbetat i skolan i 30 år, var det en stor inspirationskälla som gav mycket. 

– Det var också roligt att få känna sig som en elev igen och att försöka förstå matte på den höga nivån. Efter en föreläsning möttes vi i små grupper och diskuterade för att ta ner det till en nivå som våra elever skulle förstå. Jag har aldrig förut haft tre heldagar av att inspireras i matematik på det sättet, säger Cecilia. 

“Standarden för matten i skolan behöver höjas”

Ett av Kleindagarnas syften är att minska avståndet mellan högstadiematten och högre utbildningar. Enligt Cecilia är det ett viktigt syfte, och hon tycker att standarden för matte i den svenska skolan måste höjas för att kunna konkurrera med skolor utomlands. 

– För att få fler elever att söka till tekniska utbildningar och välja att arbeta med matematik behöver vi ha bättre förberedande utbildning. Problemet börjar redan i lågstadiet. De lärarna ska lägga grunden till allt men har fått otroligt lite matematik i sin utbildning. Det behövs mer matematik i skolan och mindre administration, säger Cecilia. 

Dessutom tror hon att det handlar mycket om att jobba med elevernas självförtroende, så att de vågar använda matematiken och ta större steg. 

– Om man som lärare kan möta eleven där den befinner sig och förklara hur långt man kan komma med matematiken är det ett bra första steg för att våga sikta högt. Vi måste ta reda på de elever som kan göra stora saker för samhället i framtiden, säger Cecilia. 



Föregående
Föregående

“Kleindagarna gjorde att jag blev piggare och gladare som mattelärare”

Nästa
Nästa

“Att kunna utbyta erfarenheter kring hur man lär ut i området är viktigt”