“Kleindagarna gjorde att jag blev piggare och gladare som mattelärare”

Ett av Kleindagarnas syften är att göra avståndet kortare mellan matten på högstadiet och högre studier. Wilhelm Tunemyr har själv upplevt glappet och fick kämpa med matten när han började på teknisk högskola – trots att han var bäst i klassen på gymnasiet. Idag är han själv lärare och deltog vid den senaste omgången av Kleindagarna. 

När Wilhelm Tunemyr själv gick i gymnasiet tyckte han att matematiklektionerna var enkla. Han behövde inte anstränga sig nämnvärt för att få bra betyg och bli bäst i klassen. Efter studenten valde han att plugga vidare till civilingenjör inom teknisk fysik på Chalmers tekniska högskola – och upptäckte en värld där alla omkring honom var bäst i klassen. 

– Även om jag hade haft högsta betyg i alla mattekurser på gymnasiet var jag inte ens i närheten av förberedd för universitetet. De matteuppgifter vi fick för att repetera under sommaren var svårare än det mesta vi hade gjort på gymnasiet. För mig blev det ett stort glapp, berättar Wilhelm. 

Efter civilingenjörsexamen valde Wilhelm att byta bana. Han lade till en påbyggnadskurs i pedagogik och kunde, med Teach for Swedens upplägg, ta lärarexamen. Idag är han mattelärare på en internationell gymnasieskola i Stockholm och i januari medverkade han vid Kleindagarna för första gången. 

Viktigt att undervisa på rätt nivå

Ett av de viktigaste syftena med Kleindagarna är just att höja nivån på gymnasiematten för att enklare brygga mellan nivån på högstadiet och universitetet. 

– Det finns en stor poäng i att se till att det inte finns för stora hack i matematikutbildningen hela vägen från förskolan och uppåt, säger Wilhelm och fortsätter: 

– Som lärare på gymnasiet är det svårt att hitta rätt nivå, man har både elever som tar sina sista steg i deras matematiska resa och andra som bara är i början av att lära sig mer. Sedan jag blev lärare har jag fått mer respekt för hur svårt det är att lära ut på rätt nivå för alla. Därför är forum som Kleindagarna viktiga för att återupptäcka och inspireras. 

Hans förväntningar på Kleindagarna var främst att få möjligheten att lära sig nya saker och att inspireras – och så blev det. 

– Att få träffa andra lärare var kanske den viktigaste delen för att få ny inspiration men det ena hade inte gått utan det andra, säger Wilhelm och syftar på de föreläsningar av forskare i matematik på hög nivå som deltagarna också får ta del av.

– När man arbetat som lärare ett tag vänjer man sig av vid det här med att försöka ta till sig information som är svår och abstrakt. Det var väldigt kul att få återknyta till det och att tillsammans ta ner den nya kunskapen till en nivå som kan bli övningar eller extra lektioner för eleverna, säger Wilhelm. 

Uppmanar andra att anmäla sig

Till andra lärare som ännu inte tagit steget och anmält sig till nästa omgång av Kleindagarna hälsar Wilhelm “just do it!”. 

– Vi deltagare hade alla olika erfarenheter och även om vissa var mer kvalificerade än jag kändes det som att alla oavsett nivå kunde bidra och få ut något av det. Det är bara att ansöka! 

Själv har Wilhelm svårt att sätta fingret på exakt hur han har förändrats som mattelärare efter Kleindagarna, men han är säker på att de två dagarna haft en positiv effekt på honom och i längden hans elever. 

– Kleindagarna gjorde att jag blev piggare och gladare som mattelärare – det är inte dåliga saker, avslutar Wilhelm. 

Nästa
Nästa

“Kleindagarna är precis det vi matematiklärare behöver”