“Kleindagarna är viktigt för deltagarna – men det är viktigt för mig också”

Med sitt engagemang i Kleindagarna vill universitetslektor och matematikforskare Maria Saprykina ta möjligheten att lära sig av gymnasielärares pedagogik. Samtidigt vill hon också förmedla en annan sida av matematiken till gymnasieelever.

– De måste se att matematik är vackert. Det är ett sätt att beskriva världen på, säger Maria Saprykina.

Maria Saprykina

Maria Saprykina startade sin bana inom matematik och forskning på universitetet i Moskva, men kom till Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm för att skriva sin avhandling. Efter några års vistelse i Frankrike och Kanada kom hon till KTH där hon idag är universitetslektor. Hennes forskning handlar om celest mekanik – att beskriva kaotiskt beteende med matematik. 

– Allt som rör sig och utvecklar sig, som väder, planeter och biologiska system, kan man göra förenklade modeller av. , Lösningar till dessa system kan upplevas som “kaos”. Det är detta min forskning handlar om: att hitta struktur i detta kaos genom att ge exakta definitioner av olika slags “kaotisk” beteende och bevisa att detta beteende inträffar i de givna system.  Vi ger definitioner och bevis för att finna ordning i kaoset, säger Maria. 

Hon menar att grunden i all matematik är språket och strukturen. I takt med att ämnet har både breddats och specialiserats har olika språk uppstått, men strukturen är densamma. 

– Den strukturen måste finnas i varje matematisk forskning. Man måste ge en definition av vad man pratar om för att logiskt bevisa slutsatser och komma med påståenden. Man måste se till att man alltid vet vad man pratar om, säger Maria.

Att få lära och lära ut

Precis det är också vad hon vill åstadkomma med sina föreläsningar på Kleindagarna, där hon är en engagerad föreläsare. Även om gymnasielärarna som deltar inte kommer att använda sig av matematiken i sig vill Maria förmedla att det är strukturen som är det viktiga. 

– Det är det matematik är bra på – man kan lita på de logiska reglerna. 

För Maria är inte Kleindagarna endast ett tillfälle för henne att få lära ut högskolematematik för gymnasielärare. Hon ser det också som ett tillfälle att själv få lära sig. 

– Kleindagarna är viktigt för deltagarna, men det är viktigt för mig också. När jag undervisar studenter på universitetet har jag inte samma möjlighet att samtala och få kontakt med dem som gymnasielärarna har med sina elever. När jag ser hur de lägger upp sina lektioner får jag en bättre känsla för hur man kan nå eleverna. Även om jag pratar ett annat slags språk på mina föreläsningar lär jag mig mycket av det, säger Maria. 

Just den skillnaden mellan gymnasiematematik och högre studier är vad Kleindagarna syftar till att överbrygga. Enligt Maria handlar det till stor del om att de nya studenterna måste förstå att matematik handlar om att definiera, bevisa och förstå – inte om att lära sig formler och nöta in gamla tentor. 

– De måste först och främst se att matematik är vackert. Det är ett sätt att beskriva världen på, säger Maria.

Vill visa matematikens värld för fler

Under den senaste upplagan av Kleindagarna valde Maria att föreläsa om rationella och irrationella tal. Det är ett begrepp hon använder mycket i sin forskning, men som också är begripligt på gymnasienivå. Efter Kleindagarna fick Maria vara med på en pilotlektion där en av deltagarna lärde ut ämnet till sina gymnasieelever. 

– Jag hoppas att de tog med sig att det inte bara handlar om ämnet i sig utan om att det finns en hel värld bortom matematiken i läroboken, där man pratar ett språk som är viktigt att kunna. Att kunna definiera och formulera logiska regler för sig själv är något vackert! 

Till lärare som ännu inte deltagit vid Kleindagarna vill Maria skicka med en uppmuntran:

– Att bara få uppleva Institut Mittag-Leffler är värdefullt i sig. De gamla matematikböckerna i biblioteket visar hur människor redan på medeltiden tyckte det var viktigt med vetenskap. Allt handlar om en nyfikenhet, att få veta mer och att sträva efter skönhet, säger Maria och tillägger: 

– Dessutom får man möjligheten att umgås med andra matematiklärare som ansökt och som också vill utvecklas. Kleindagarna är en upplevelse!

Föregående
Föregående

Gymnasiematematik vs högskolematematik – och hur mattelärare kan överbrygga glappet

Nästa
Nästa

Kleindagarna – inspiration, energi och fortbildning för lärare i matematik