Laura Fainsilber: “Matematiklektioner som skapar utrymme för att tänka utanför boxen är ofta de lektioner som eleverna lägger på minnet”

Efter att ha ägnat sig åt forskning blev Laura Fainsilber mer och mer intresserad av undervisning inom matematik. Idag handlar hennes hjärtefråga om att förbättra matematikundervisningen och få fler att upptäcka vad det är som gör ämnet så spännande och användbart. Just detta har hon fått chansen att förmedla till gymnasielärare under Kleindagarna.

Laura Fainsilber har många imponerande titlar på sitt cv. Idag är hon universitetslektor vid Chalmers och Göteborgs universitets gemensamma institution för matematiska vetenskaper, studierektor för lärarutbildningen i matematik och ledamot i Svenska kommittén för matematikutbildning, SKM, som arrangerar Kleindagarna. Det är tydligt att hon brinner för att vidareutveckla matematikundervisningen på olika nivåer i samhället.

– Det som är mest stimulerande med mitt jobb är dels att jag själv får utvecklas genom att lära mig något nytt varje dag, dels att jag får göra något som påverkar samhällets utveckling. Kleindagarna är ett utmärkt exempel på det, berättar Laura.

Laura har föreläst under ett par omgångar av Kleindagarna och fått chans att möta lärare från hela landet som gjort avtryck. Hon påpekar att det som framförallt utmärker Kleindagarna från många andra fortbildningar är att lärarna får med sig konkret lektionsmaterial.

– Kleindagarna tar fram det bästa hos lärarna. Jag är imponerad av det engagemang jag mött hos alla deltagare. Det ger mig hopp för skolundervisningen, förklarar Laura och fortsätter:

– Grupparbetet under Kleindagarna är mycket givande. Lärarna får chans att knyta kontakter, utveckla nya sätt att undervisa på och hitta verktyg för hur de ska kommunicera med sina elever. Både när det kommer till att stimulera de elever som har lätt för sig och att möta dem som har det svårt.

Genomslag direkt i klassrummet

Redan veckan efter den senaste omgången av Kleindagarna agerade Laura lektionspilot och var med virtuellt när en av de deltagande gymnasielärarna till en skolklass för att testa det lektionsupplägg som hade tagits fram. 

– Jag fick privilegiet att iaktta när en av lärarna genomförde sitt lektionsupplägg från Kleindagarna som en inspark till kursen i samband med att hon träffade sina elever för första gången. Det var kul att se hur materialet fick genomslag i klassrummet på direkten och det känns bra att veta att det kan ge stöd och inspiration till fler lärare på skolan som vill genomföra speciella lektioner som skiljer sig från läroboken. Matematiklektioner som skapar utrymme för att tänka utanför boxen är ofta de lektioner som eleverna lägger på minnet.

Vad tror du att initiativ som Kleindagarna kan ge lärarna respektive eleverna?

– För lärarna tror jag att Kleindagarna ger en bekräftelse på hur viktigt yrket är och en stimulans genom att visa hur glädjefyllt det är att vara aktiv och fortsätta utveckla nya lektioner. För eleverna kan det i sin tur ändra deras bild av matematik och få dem att ta egna initiativ till att undersöka problem. 

Varför är det viktigt att vi satsar på matematikundervisning?

– Det är viktigt ur olika aspekter. Det ena handlar om att kunskaper inom ämnet hjälper oss att strukturera tankar, analysera och hitta lösningar i alla möjliga sammanhang – som när vi ska skilja mellan vad som är sant eller falskt exempelvis. En annan viktig del gäller det tekniska, hur matematik används för att föra tekniken framåt. 

Vad skulle du vilja säga till mattelärare som funderar på att ansöka till Kleindagarna? 

– Sök! Det är väldigt trevligt under Kleindagarna, man känner sig bjuden på fest på Institut Mittag-Leffler. Du får träffa andra lärare som brinner för matematikundervisning och kommer hem med nya idéer.

Föregående
Föregående

Det ligger något i luften runt Institut Mittag-Leffler – världens äldsta matematiska institut

Nästa
Nästa

Hanna Lundqvist: “Kleindagarna är några av de bästa dagarna i mitt yrkesliv”