Hanna Lundqvist: “Kleindagarna är några av de bästa dagarna i mitt yrkesliv”

Hanna Lundqvist, matematiklärare på LM Engströms gymnasium i Göteborg.

Hanna Lundqvist, matematiklärare på LM Engströms gymnasium i Göteborg.

Hanna Lundqvist, matematiklärare på LM Engströms gymnasium, om vilken form av distansundervisning som visat sig fungera bäst under pandemin och hur viktigt det är att boosta elevernas självförtroende.

Hanna Lundqvist är inne på sitt femtonde år som mattelärare och arbetar idag på en gymnasieskola i centrala Göteborg. Hennes engagemang för yrket är tydligt.

– Det är otroligt tillfredsställande att få se hur trettio frågande ansikten i klassrummet plötsligt lyser upp för att poletten trillat ner. Just detta är extra tydligt i ämnet matematik, beskriver Hanna.

Något annat som är påtagligt inom ämnet är att lärandet handlar mycket om självförtroende, menar Hanna som aktivt jobbar med att få sina elever att våga lita på sig själva.

– Många elever känner stress och ångest kring matte. I mitt klassrum vill jag inte att eleverna ska säga att de är dumma. Jag brukar förklara att jag förstår att det kan kännas så men att det inte stämmer, för även om de inte fattar för stunden så kommer de att göra det så småningom. Att lära sig matematik handlar om förhållningssätt, att omfamna istället för att ge upp.

Kompetensutveckling utöver det vanliga

Samhället behöver fler duktiga problemlösare till bristyrken. Hanna påpekar att vi måste bredda synen på vad matte kan innefatta och låta elever stimuleras. Själv fylldes hon med ny inspiration som deltagare under Kleindagarna då hon fullkomligen fick bada i matematik på Institut Mittag-Leffler.

 – Kleindagarna är några av de bästa dagarna i mitt yrkesliv. Jag har tipsat alla mattelärare jag känner om att söka. När jag var yngre åkte jag ofta iväg på läger och det kändes lite som att vara tillbaka, fast på ett läger för mattenördar. Helt olika individer möttes i det gemensamma intresset för matte och en vilja att förbättra undervisningen, förklarar Hanna och fortsätter:

– Att få känna på att vara elev igen och få chans att utveckla sitt egna matematiska tankesätt var nyttigt. Det fanns också en stor vinst med att vi från gymnasiet respektive högskolan fick inblick i varandras verksamheter och hur olika undervisningssituationer kan se ut. Jag upplevde en prestigelöshet och hög nivå. När jag lämnade Kleindagarna var jag alldeles upprymd över hur roligt och viktigt både ämnet och undervisningen är. 

Har du kunnat applicera lärdomarna i ditt arbete?

– Jag samlade olika idéer för hur jag kan inleda mina lektioner på kreativa sätt och bär med mig flera insikter från Kleindagarna. Exempelvis vikten av att förmedla att matematik handlar om så mycket mer än det elever vanligen ser sig ha direkt användning för i vardagen, som att räkna ut ränta och dylikt. Ämnet kretsar lika mycket kring att träna sitt logiska tänkande, berättar Hanna och tillägger:

– Jag bär också med mig reflektioner från när vi diskuterade att ju högre nivå matematik du läser desto mer experimentellt blir det. För oss lärare är det en självklarhet att det finns flera sätt att komma fram till ett svar men vi kan bli bättre på att klargöra det för våra elever genom att visa olika exempel på lösningar. 

Hanna uppskattade utbildningsdagarnas varierade innehåll. Tillsammans med andra deltagare utformade hon bland annat ett lektionsupplägg för programmering.

– Vi fick till ett bra och meningsfullt grepp. Det var värdefullt att få ägna tid åt ett område som är relativt nytt i kursplanen. Även mina kollegor har genomfört lektionen med sina elevgrupper.

Efter ditt deltagande slog pandemin till. Hur ställde du om undervisningen? 

– Till en början testade jag olika format på mina genomgångar – som att spela in dem i förväg och skapa powerpoint-presentationer men i våra utvärderingar framkom det att eleverna föredrog att se mig live samtidigt som jag skrev på tavlan. De upplevde att den mänskliga kontakten gjorde det lättare att hänga med och hålla fokus.

Resultaten från de nationella proven pekar på att distansundervisningen gått bättre än Hanna befarat – men samtidigt är hon övertygad om att personlig interaktion långsiktigt skapar bättre förutsättningar för lärande.

– På distans märker du inte av om dina förklaringar når fram och de elever som kämpar med matte kan hamna under radarn. Även om vi uppmuntrat eleverna att höra av sig över videolänk så blev det en tröskel för många att ringa upp sin lärare. Nu när vi fått tillbaka våra elever får jag frågor hela tiden medan jag går runt i klassrummet och eleverna börjar självmant arbeta två och två för att diskutera problem tillsammans vilket är ovärderligt för inlärningen.

Finns det något som du tror kommer leva kvar även efter pandemin?

– Vissa digitala lösningar som fungerat jättebra. Vi lärare tvingades strukturera upp sådant vi länge tänkt på men inte hunnit med, som att samla material som elever kan få tillgång till hemifrån, något vi kommer fortsätta med. När elever är sjuka tror jag också på att låta dem vara med på videolänk så att de kan följa genomgångar om orken finns. Sist men inte minst har pandemin gjort oss medvetna om vad som är viktigt.

Föregående
Föregående

Laura Fainsilber: “Matematiklektioner som skapar utrymme för att tänka utanför boxen är ofta de lektioner som eleverna lägger på minnet”

Nästa
Nästa

Brummer & Partners: “Inspirerade matematiklärare skapar roligare lektioner och lyfter engagemanget för ämnet”