Två matematikforskare om Kleindagarnas betydelse: “Kleindagarna är en fantastisk möjlighet i en fantastisk miljö”

En stor del av Kleindagarna är de olika högskole- och universitetslektorer inom matematik som deltar som gästföreläsare. Genom att dela med sig av ett specifikt ämne som de tycker är särskilt intressant just nu inspirerar och fortbildar de gymnasielärarna som deltar. För föreläsarna själva innebär Kleindagarna också ett viktigt möte med de som undervisar morgondagens högskolestudenter. 


Under Kleindagarna i juni 2024 passade vi på att ta en pratstund med föreläsarna Axel Hultman och Kristian Bjerklöv.

Till vänster, Axel Hultman. Till höger, Kristian Bjerklöv

Axel Hultman är forskare och undervisar i matematik på Linköpings universitet. Han har deltagit som föreläsare på Kleindagarna förut och valde att tacka ja igen när tillfället uppstod.

Varför valde du att delta som föreläsare på Kleindagarna? 

– Det är kul att få kontakt med gymnasielärare och viktigt att få höra hur det går till innan studenterna kommer till oss på universitetet. Då kan man lära sig något om vad som har förändrats sedan man själv gick på gymnasiet, för ganska länge sedan. På universitetet har man annars inte så mycket kontakt med gymnasiet utan det är mer som att man får ta del av en hörsägen om vad som pågår där, säger Axel. 

Ett av Kleindagarnas syften är att överbrygga glappet mellan gymnasiet och högre utbildning. Hur hoppas du att det du lär ut under din föreläsning sipprar ned till de framtida högskolestudenterna? 

– Det är lärarnas uppgift att reda ut hur ämnet i min föreläsning ska kunna sippra ned. Jag tänker inte på det utan försöker att säga något som är intressant och som de förmodligen aldrig har hört förut. Tiden efter föreläsningen används av deltagarna för att diskutera just hur det ska sippra ned. Ibland går det inte alls och ibland går det bra. 

Vad tror du att de deltagande gymnasielärarna uppskattar mest med Kleindagarna? 

– Jag tror att det som är mest uppskattat av deltagarna är kontakten med andra lärare, och i viss mån även med oss från universiteten. De som kommer hit är de lärare som är lite mer engagerade och intresserade av matematik. De kan inspirera och hjälpa varandra ganska mycket när de kommer samman och får en paus från sina administrativa sysslor. 

Kristian Bjerklöv är professor i matematik på KTH, där han forskar och undervisar. Även han har deltagit på Kleindagarna flera gånger och i hans senaste föreläsning knöt han an ämnesområdet serier till Institut Mittag-Lefflers historia. 

Varför är Kleindagarna viktigt, enligt dig? 

– Jag tycker att det är viktigt att på alla sätt försöka synliggöra ämnet matematik och matematisk forskning, visa att det är ett levande ämne. Det är också viktigt för mig att få träffa gymnasielärare som undervisar våra framtida studenter och att få höra lite kring hur de ser på ämnet. Det är en kommunikation man annars inte har. Kleindagarna är en fantastisk möjlighet i en fantastisk miljö. 

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig hem till gymnasieskolorna?

– Jag hoppas att de känner sig inspirerade till att utveckla sina kurser och gå lite utanför boxen. De har en studieplan som är väldigt fullpackad, men jag hoppas att de känner att de kan få in några nya idéer. Som lärare är det också viktigt att vilja utvecklas hela tiden och under Kleindagarna hoppas jag att vi kan ge förslag till vägar man kan gå för att göra det. 

För vilka passar Kleindagarna, enligt dig? 

– Om man vill utvecklas som människa, matematiker och lärare tycker jag att Kleindagarna är en fantastisk möjlighet.

Föregående
Föregående

Kleindagarna – inspiration, energi och fortbildning för lärare i matematik

Nästa
Nästa

“Det är en förmån att få möjligheten att prata om något som kan inspirera gymnasielärare”